Nivel Académico
Unidades Académicas
Extensión
Es un Centro de Servicios de Proyección Social y Extensión de la IUE, con asistencia en el área de la salud
mental, que opera como escenario de prácticas profesionales del Programa de Psicología. Ofrece atención para los
habitantes del Municipio de Envigado y del Valle de Aburrá Sur, y todas aquellas regiones en las que la IUE haga
presencia. Cuenta con 4 sedes habilitadas por el Servicio Seccional de Salud de Antioquia y todos los
requerimientos legales según la normatividad vigente.
Objetivos
• Contribuir al mejoramiento de la salud mental y de la Calidad de Vida de la Comunidad Envigadeña y demás
municipios en donde se pueda impactar.
• Apoyar la formación y actualización de los estudiantes de psicología
de pregrado y posgrado.
• Ofrecer un espacio de prácticas para el fortalecimiento de la ética profesional y
la formación de los estudiantes de psicología de la Institución Universitaria de Envigado.
• Contribuir al
conocimiento científico y caracterización de las problemáticas en salud mental que se vienen presentando en los
pueblos y comunidades a nivel regional, departamental y nacional.
Algunos de los aspectos psicológicos atendidos en el consultorio son:
- Trastornos del estado de ánimo.
- Dificultades en la relación de pareja y convivencia.
- Dificultades
escolares.
- Orientación profesional y vocacional.
- Trabajo articulado con las Casas de Justicia en donde tenemos las sedes, para apoyo a la Fiscalías en procesos
como Principio de Oportunidad.
Alianzas del consultorio psicológico
- Consultorio Jurídico de la IUE.
- Convenio de Cooperación con la Secretaría de Salud del municipio de
Itagüí.
- Red ISUAP (Red de Instituciones prestadoras de Servicio de Psicología, nodo Antioquia).
Horario de los servicios
El Consultorio presta sus servicios de lunes a viernes en el horario de 7:00 a.m. a 9:00 p.m. y los sábados
en el horario de 7:00 a.m. a 4:00 p.m
Costos Servicio: Gratuito.
Contacto:
Hernán Dario Lotero Osorio
Coordinador de docencia servicio
Teléfono: 604 339 10 10 Ext. 1160
Correo: hdlotero@correo.iue.edu.co
Margarita María Marín Marín
Coordinación académico administrativa
Teléfono: 604 339 10 10 Ext. 1160
Correo: mmmarin@correo.iue.edu.co
Propósito
- Apoyar los procesos de aprendizaje de los diversos aspectos del comportamiento humano.
- Ayudar a resolver
las necesidades y demandas de la comunidad educativa del programa.
Normatividad
Dispone de un reglamento de uso y de prestación de servicios, acorde a las
normas institucionales.
Recursos
Cuenta con el material de las diferentes pruebas, las cuales deben ser originales.
Para los experimentos se acude al uso de las TICs, como también para la aplicación de algunas pruebas que están
disponibles en línea y son gratuitas. Se encuentra en proceso de fortalecer convenios de uso de laboratorio con
otras instituciones.
Dotación Laboratorio
• Aula de clase
• Material didáctico
• Espacio de Asesoría
•
Software
• Neurofeedback y Biofeedback
• Pruebas psicométricas con el fin de medir procesos cognitivos,
funciones ejecutivas, inteligencia, orientación vocacional y personalidad
• Hojas de respuesta y calificación
Contacto
Diego Alfredo Tamayo Lopera
Teléfono: 339 10 10 Ext. 1223
Email: datamayo@correo.iue.edu.co
Horario de Atención
Lunes – Jueves: 4:00 p.m. a 6:00 p.m. (Monitor)
Coordinador Administrativo
Auxiliar Administrativa
Docente Ocasional con actividades de coordinación - Practicas y trabajos de grado programa de Psicología
Docente Ocasional con actividades de coordinación - Prácticas y trabajos de grado programa de Psicología
Docente Ocasional con actividades de coordinación de la Tecnología en Gestión de Proyectos Sociales y Comunitarios
Docente Ocasional con actividades de coordinación del programa de Trabajo Social
Docente Ocasional con actividades de coordinación del programa de Psicología
Docente Ocasional con actividades de coordinación
Maestría en Ciencias Sociales
Docente Ocasional con actividades de coordinación
Especialización en Psicogerontología
Docente Ocasional con actividades de coordinación
Especialización en Desarrollo Organizacional
Docente Ocasional con actividades de coordinación
Especialización en Psicología de la Actividad Física y del Deporte
Institución Universitaria de Envigado IUE
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to