Nivel Académico
Unidades Académicas
Extensión
Somos una Facultad que realiza la formación integral de estudiantes en ciencias administrativas, contables y afines, propicia la fundamentación de profesionales en estos saberes para la realización de propuestas en beneficio del desarrollo económico, político, social y cultural de la región, la nación y el mundo, a través de la calidad académica de sus programas, con la oferta de un portafolio de servicios educativos que responda a las expectativas de las organizaciones y los gobiernos.
Definición
El Consultorio Contable es una Unidad Prestadora de Servicios Externos, que
también opera como espacio de prácticas profesionales, en el cual se presta un servicio de consultorías en forma
individual o grupal a Mipymes y grandes empresas de Envigado y el Aburrá Sur, para la solución de problemas
contables, financieros, de costos, de auditoría, tributarios, administrativos y todos los afines al ejercicio de
la profesión contable incluyendo proyectos de investigación específicos. Parágrafo: El Consultorio Contable
también prestará sus servicios a personas naturales procurando su proyección empresarial.
Objetivos
Son objetivos del Consultorio Contable del Programa de Contaduría Pública de la
Facultad de Ciencias Empresariales, los siguientes:
• Prestar un servicio social a micro, pequeñas y medianas empresas (Mipymes) que carecen de una asistencia
especializada en el campo contable.
• Buscar la generación de valor al sector empresarial por medio de los
servicios de consultoría estudiantil.
• Brindar valiosas experiencias a los estudiantes para su futuro
desempeño profesional.
• Garantizar al estudiante el ejercicio de la plena libertad del pensamiento y de la
búsqueda del conocimiento sin restricciones.
• Proporcionar a los Universitarios una formación práctica,
realista y solidaria con las necesidades del medio.
• Promover la constante discusión académica sobre las
áreas objeto de diagnóstico.
Principios
Los principios de este consultorio guardan estrecha relación con los principios
Rectores de la Institución consagrados en el Reglamento Estudiantil - capítulo 1- Artículo 1.
Compromiso Social: A través del Consultorio Contable queremos
brindar a la comunidad en general el apoyo y la asistencia necesaria para el desarrollo de los proyectos
socio-económicos.
Servicio: La prestación del servicio a comunidad con calidad y
responsabilidad debe satisfacer a cabalidad las necesidades de nuestros usuarios.
Igualdad: Todas y cada de las personas tanto naturales como
jurídicas podrán acceder a los servicios del Consultorio Contable sin distinción alguna.
Legalidad y Transparencia:
Para las asesorías que se brinden nos apoyaremos en las normas
contables, Financieras y Tributarias existentes según el sector económico en el que se desarrolla.
Servicios del Consultorio Contable
El Consultorio Contable de la Institución Universitaria de
Envigado, presta sus servicios a micro, pequeñas y medianas empresas (Mipymes) de Envigado y el Aburra Sur, que
se llevan a cabo con un equipo calificado de estudiantes y asesores docentes idóneos en todas las áreas bajo la
supervisión del coordinador del consultorio Contable. Los servicios de Consultorías a ofrecer se enmarcan en las
siguientes áreas:
- Contable
- Financiera
- Costos y Presupuestos
- Auditoría y Revisoría
- Tributaria.
Estudiantes IUE
- La asesoría no tiene costo.
- Los estudiantes podrán utilizar los servicios del consultorio contable de
acuerdo a la programación del consultorio y de sus necesidades.
Personal Externo
- La asesoría no tiene costo.
Horario de atención
Lunes y miércoles: 10:30 a.m. a 12:00 m. y 2:00 p.m. a 4:00 p.m.
Viernes: 10:00 a.m. a 12:00 m.
Teléfono: 339 10 10 Ext. 1226
Profesional Especializado
Auxiliar Administrativa
Docente con actividades de Coordinación de Trabajos de Grado
Docente con actividades de Coordinación Académica Contaduría Pública
Docente con actividades de Coordinación Académica
Administración Financiera
Docente con actividades de Coordinación Académica Mercadeo
Docente con actividades de Coordinación Académica Tecnología en Gestión Ambiental
Docente con actividades de Coordinación Académica Administración de Negocios Internacionales
Docente con actividades de Coordinación Académica Maestría en Administración
Docente con actividades de Coordinación Académica Especialización en Finanzas y Proyectos y Maestría en Finanzas
Docente con actividades de Coordinación Académica
Especialización en Gerencia
Institución Universitaria de Envigado IUE
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to