Nivel Académico
Unidades Académicas
Extensión
En un mundo cada vez más digitalizado, la Inteligencia Artificial (IA) y las tecnologías emergentes como Blockchain, el Internet de las Cosas (IoT) y la robótica se han consolidado como pilares fundamentales de la cuarta revolución industrial. Su impacto transversal en la economía, la industria y la vida cotidiana exige que los profesionales, sin importar su campo de acción, adquieran competencias que les permitan comprender y aplicar estas herramientas para innovar y optimizar procesos.
Este seminario, "Inteligencia Artificial y Tecnologías Emergentes: De la Teoría a la Práctica", responde directamente a esta necesidad. Ha sido diseñado para ofrecer una inmersión completa y práctica en los conceptos que están redefiniendo el futuro. A través de un enfoque que combina fundamentos teóricos sólidos con el desarrollo de proyectos prácticos, los participantes no solo comprenderán qué es la IA, sino que aprenderán a utilizarla.
El programa aborda desde la historia y los tipos de IA hasta los algoritmos de Machine Learning y las Redes Neuronales Profundas, utilizando herramientas de alta demanda en la industria como Python, TensorFlow y MetaMask. Esta propuesta académica es una oportunidad estratégica para que la comunidad de la Institución Universitaria de Envigado —estudiantes, docentes, egresados y personal administrativo— así como el público general, adquieran conocimientos de vanguardia impartidos por un experto con una destacada trayectoria académica y profesional como lo es el docente
Comprender los conceptos básicos de la IA y su relación con otras tecnologías emergentes.
Estudiantes, docentes, egresados, personal administrativo IUE y público en general
Módulo 1.1. Fundamentos de Inteligencia Artificial y Ecosistema Tecnológico"
Módulo 2. 2. Fundamentos de Machine Learning y Deep Learning
Módulo 3. 3. Aplicaciones Prácticas de la Inteligencia Artificial
– Con el fin de mejorar tu experiencia en nuestra página, te informamos que estamos registrando las acciones que realices. Los datos que suministres serán tratados de acuerdo con la Política de tratamiento de protección de datos personales de los titulares.
– Una vez iniciado el evento, la Institución Universitaria de Envigado no reembolsará el valor pagado.
– Para otorgar la certificación el participante debe asistir mínimo al 80% de la intensidad del programa.
– La Dirección de Extensión informa que los programas podrán ser aplazados o cancelados con anterioridad al inicio del mismo, dependiendo del número de participantes matriculados para punto de equilibrio económico.
Cualquier solicitud de información contáctanos al 604 3391010 extensión 1412 o 1415, o al correo: extension@iue.edu.co
El seminario está diseñado para abordar brechas de conocimiento y habilidades específicas presentes en la comunidad académica y el público general. Las principales necesidades a superar son:
• Brecha de Conocimiento Fundamental: Existe una necesidad de desmitificar la Inteligencia Artificial y las tecnologías emergentes. Muchos de los participantes (estudiantes, docentes, personal administrativo y público general) han oído hablar de estos conceptos, pero requieren una base teórica sólida para comprender qué son, cómo funcionan y en qué se diferencian, superando así la información superficial o mediática.
• Desarticulación entre la Teoría y la Aplicación Práctica: Hay una demanda creciente de no solo entender los conceptos, sino de saber cómo aplicarlos. La población objetivo necesita pasar del "saber qué" al "saber cómo", desarrollando habilidades prácticas en el manejo de herramientas de alta demanda como
Deep Learning y Modelos de Lenguaje (LLM) que es crucial para la competitividad.
• Dificultad para Identificar Oportunidades de Innovación: A menudo, el personal de diversas áreas, incluidos los administrativos y docentes, tiene dificultades para visualizar cómo la IA puede optimizar sus procesos o generar nuevos proyectos. El curso atiende esta necesidad al explorar
casos de uso concretos en áreas como el análisis de datos, la automatización y el procesamiento del lenguaje natural, permitiendo a los participantes identificar oportunidades de aplicación en su propio entorno
Institución Universitaria de Envigado IUE
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to